A „Helepolisz” ("városromboló" vagy "városhódító") nevű ostromtornyot i.e. 305-ben építtette Demetriosz makedón hadúr (a thesszáliai Polydus és az athéni Epimachus tervei alapján) Rhodosz ostromához. A 40 méter magas (alapjainál 20x20 méteres) csonka gúla alakú torony 9 szintjén összesen 8 kisebb-nagyobb kőhajítógép, dárdavetők és sokszáz katona volt elhelyezhető. A legnagyobb hajítógépeket a legalsó szintre telepítették, ezek 80 kilós(!) kőtömbökkel bontották az ellenséges várfalat. A dárdavető gépek a legfelső szintről az ellenséges katonákat tizedelték. A 8 keréken gördülő 160 tonnás(!) monstrumot egy hatalmas beépített csörlő is segítette az előrejutásban (200 ember forgatta, a nyomaték szíjakon és több áttételen keresztül jutott a kerekekhez), plusz többszáz katona  húzta-tolta, hogy gyorsabban jusson az ellenség várfalának közelébe. Onnan, közvetlen közelről, sokkal hatékonyabban támadhatta az ellenséges védműveket, mint a földön telepített ostromszerkezetek.
Fából készült, de sok fémalkatrésszel és a hátsó oldala kivételével fémlapokkal borították, hogy ne lehessen felgyújtani.
Bevetésének első napján óriási károkat okozott, ezért a rhodosziak az éj leple alatt egy álcázott csapda-gödröt ástak az éjszakára visszavont szerkezet elé. Tervük bevált: a másnap újra támadásra induló ostrom-torony egyik kereke belcsúszott a gödörbe, a szerkezet előrebillent és használhatatlanná vált.
Amikor Demetriosz a sikertelen ostrom után a gépet hátrahagyva elvonult, a rhodosziak szétbontották a tornyot: darabjait részben eladták, részben beolvasztották és felhasználták a híres Rodoszi Kolosszus építésénél.

A Rodoszi Kolosszus az ókori világ 7 csodájának egyike lett. Kb. 30 méter magas lehetett, a korabeli források szerint a kikötő bejáratánál állt egyik lábával az egyik, a másik lábával a szűk bejárat másik oldalán. (Van olyan vélemény is, hogy csak egy közeli dombon állt – ha a bejárathoz építették volna a nagy forgalmú kikötő használhatatlanná vált volna az építés idejére: tizenkét évre.) Több mint 50 évig állt, akkor egy földrengés ledöntötte. Ledőlését egy jóshely (delphoi?) égi jelnek tartotta, ezért nem építették újjá.
Talán majd most: A görög kormány ugyanis 2008-ban elhatározta egy, az eredetihez hasonló szerkezet építését: idegenforgalmi látványosságként. Bár egyelőre semmi nem történt az ügyben – és a pandémia-válság miatt a közeljövőben aligha történik -, ha egyszer mégis megvalósul, az első verzió szerint építik meg: A kikötő bejáratánál fog állni szétterpesztett lábakkal, de egy a tengerfenékhez rögzített köpenye is lesz a nagyobb stabilitás érdekében.

A képeken: A Helepolisz modellje a thessaloniki múzeumban, az egykori és a tervezett Kolosszus.

800px-helepolis_siege_tower_4th_century_bc_greece_model.jpg

colossus-of-rhodes.jpg

sd-aspect-1452202029-colossus-of-rhodes-project.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tortenelmierdekessegek.blog.hu/api/trackback/id/tr7116326850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása